Broj 233 | |
|
|
Alternativa
Dijalog O (ne)zavisnosti sudstva Moze li se od katastrofalnog loseg stanja u srpskom pravosudju – od
materijalnih neprilika sudija, pa do politickog pritiska i otvorenog diktata
od strane aktuelnog rezima – dakle stanja razorenosti pravnih institucija,
ipak nekako stici do autonomnosti i nezavisnosti sudova i sudija kao nosilaca
jedne od triju vlasti: sudske? Kako smanjiti sve veci i osioniji upliv
izvrsne vlasti u sudsku i njeno kompletno podredjivanje sebi? Moze li se
situacija bar malo poboljsati i pre nego sto danasnja vlast sidje sa politicke
scene, jer nikako ne treba smetnuti s uma istinu da i sudije imaju odgovornost
prema sebi i drustvu da ucine krajnji napor u tom pravcu. Ako su korumpirane
institucije sudstva, nisu tom procesu podlegle bas sve sudije. Ne viri
li u toj cinjenici tracak nade koja, uostalom, uvek umire poslednja?
Nebojsa Popov: Nasa namera da kao list koji se bori za opstu
demokratizaciju drustva, za ljudska prava, slobodu okupljanja, slobodu
javne reci, za slobodne izbore i za smenljivost vlasti, posredujemo u cilju
okupljanja snaga koje se bore za promene, bila je razlog nasih cestih tribina,
odnosno razgovora na te teme. Pokazalo se da je tema nezavisnosti sudstva
naprosto nezaobilazna. Mi smo jesenas imali razgovor na temu ljudskih prava
i zastite boraca za ljudska prava pre svega zbog represije prema organizatorima
mitinga protiv represije u Cacku, Leskovcu i Valjevu. Mnogi ljudi su bili
maltretirani, hapseni i osudjivani kod sudija za prekrsaje, najdrasticniji
primer je presuda Bogoljubu Arsenijevicu Makiju na tri godine. Zastitom
boraca za ljudska prava posebno se bavi Gradjanski parlament Srbije koji
je osnovan 4. septembra 1999. godine u Cacku, na inicijativu gradjanskih
parlamenata koji su formirani spontanim mitinzima i okupljanjima u Leskovcu
Cacku i Valjevu, i on nastoji da bude mesto za razgovore i dogovore oko
akcija za bitne drustvene promene. To su ukidanje represivnog Zakona o
javnom informisanju i donosenje novog zakona. Zbog toga je odrzano posebno
zasedanje Gradjanskog parlamenta na kojem je zatrazeno od svih clanica
da uloze najvece napore radi ukidanja tog zakona, donosenja novog i solidarne
borbe oko koliko god je to moguce prosirenja okvira slobode u ovim neslobodnim
uslovima. Naravno, Gradjanski parlament Srbije bavio se i temom Univerziteta
gde su ljudi iz udruzenja sa Univerziteta takodje prikazali stanje, zahtevali
da se ukine represivni Zakon o univerzitetu i da se trazi usvajanje novog
zakona koji je vec pripremljen.
Maratonska trka triju vlasti Zoran Ivosevic: Problem nezavisnosti sudstva je izuzetno slozen.
To je ne samo pravni nego i socioloski, psiholoski, jednom recju mnogostruki
problem. Mi smo pedeset godina ziveli u zemlji zasnovanoj na jedinstvu
tri vlasti: zakonodavne, izvrsne i sudske, ali su one u stvari bile pod
partijskom kontrolom kao sto je to bio citav drustveno-politicki sistem,
kao sto su to bile i nase sudbine. Posle pada Berlinskog zida partijske
dizgine su popustile i tri vlasti su pocele jednu maratonsku, rekao bih
vecitu trku koja se po propozicijama i svetskim standardima trci specificno;
naime, trkaci trce jedni pored drugog. Kod nas to nije slucaj. Daleko napred
je izvrsna vlast, negde u sredini je zakonodavna a na samom zacelju je
sudska vlast. Na startu se, ocito, najbolje snasla izvrsna vlast i zato
ona tu trku najbolje vodi i to ne samo da je vodi, vec i uspeva da to svoje
vodjstvo i utvrdi. Ona se namece ne snagom vlasti koju ima nego snagom
moci koju ima u odnosu na zakonodavnu i sudsku vlast. Zakonodavna vlast
je u odnosu na sudsku vlast sasvim podredjena jer smo odavno postali svedoci
da ona samo aklamativno usvaja zakone koje predlaze izvrsna vlast, tj.
vlada. Vlada je dakle pocela da upravlja uredbama namecuci svoju volju
zakonodavnoj vlasti cime je stalno gusi. Lepi primeri za to su Zakon o
javnom informisanju, Zakon o univerzitetu i Zakon o privilegijama koji
je doduse vazio samo nedelju dana (ja sam ga nazvao lex privilegium). Oni
pokazuju koliko je izvrsna vlast u svojoj hijerarhijskoj ambicioznosti
otisla daleko. Sudska vlast, medjutim, je po inerciji i dalje u jedinstvu
vlasti. Po ustavu ona treba da bude jednaka sa izvrsnom i zakonodavnom,
medjutim, ona to ni izbliza nije. Ona je jos uvek u kompleksu nize vrednosti
i ponasa se kao maloletnik. Svaki pokusaj ljudi u sudu da saopste tu istinu
docekuje se na noz, kao napad na izvrsnu vlast koja ocigledno ima ambicije
da preuzme primat koji je nekad imala zakonodavna vlast koja je ujedno
bila i najbliza partiji koja je upravljala nasim sudbinama. Kad to znamo,
tesko je govoriti o nezavisnosti sudstva. Bili smo svedoci posrtanja sudstva,
posebno Vrhovnog suda, jer ako nizi sudovi i mogu sebi da dopuste poneku
gresku koja se dâ ispraviti na visem sudu, greske ma koje vrste ne
sme sebi da dozvoli Vrhovni sud jer iza njega vise nema nista. On je reprezent
sudske vlasti, on je partner zakonodavnoj i sudskoj vlasti, ali on to ni
izbliza danas nije. Ne samo da su na celu tog suda ljudi koji vuku poreklo
iz izvrsne vlasti, nego su oni poceli da razgradjuju sudstvo iznutra, pa
bi se moglo reci da sud sam sebe razdire. Predsednici sudova su produzene
ruke izvrsne vlasti, ali to vise nisu samo produzene ruke, vec zapravo
prava izvrsna vlast koja ne dozvoljava sudovima da budu ono sto jesu po
Ustavu.
Da ne bih bio pogresno shvacen, zavisnost suda od izvrsne vlasti nije preovladjujuca u svim granama sudstva jer sud presudjuje sporove u mnogim oblastima, od porodicnih odnosa, parnica gradjana, do najtezih krivicnih dela. Tu sud sudi po Ustavu, zakonu i opstim aktima, ali ne i u politicki delikatnim predmetima, sto nas najvise zanima, jer tu se zapravo sud ispoljava kao zavisan ili nezavisan. Zoran Ivosevic
Udruzivanje sudija u cilju borbe za nezavisnost sudske vlasti i za dignitet
sudija, garantovano je i medjunarodnim dokumentima, pre svega Opstim nacelima
o samostalnosti sudstva i Univerzalnom deklaracijom o nezavisnosti sudstva.
Ono je garantovano i tackom 16, stav 2 Ustava SRJ koji predvidja da su
medjunarodni dokumenti, odnosno opsta nacela medjunarodnog prava sastavni
deo naseg pravnog poretka. Ali, samovolji izvrsne vlasti se nije moglo
stati na put. Ljudi na celu nasih sudova, koji su postali poslusnici izvrsne
vlasti, poceli su da se prema clanovima Drustva ponasaju kao prema neprijateljima
ove zemlje. G. Vucetic i ja smo vec proglaseni stranim placenicima, a svi
ostali clanovi nose taj zig. Nosioci tog i takvog etiketiranja su najvisi
predstavnici sudske vlasti i to predsednik Vrhovnog suda Srbije Balsa Govedarica
i ministar pravde Srbije Dragoljub Jankovic. Oni su svoje funkcije osvojili
bas zahvaljujuci tom doprinosu samorazgradjivanja sudske vlasti i sada
upravljaju i pravosudnom upravom i sudstvom. To sto oni imaju animozitet
prema Drustvu sudija ne mora biti tako tragicno. Ali, nazalost, oni su
i ono malo sto je ostalo od nezavisnog sudstva potpuno unistili. Gospodin
Vucetic i ja jesmo neke zrtve, ali nas to ne pogadja bas toliko koliko
saosecamo sa nasim mladim kolegama koji su prvi put iskusili to nasilje
izvrsne vlasti. Pre nekoliko meseci gospodin Govedarica je u Vrnjackoj
Banji drzao nekakav skup sudija na kojem je naredio svim sudijama da se
otvoreno izjasne da li su clanovi Drustva sudija ili ne. Ukoliko jesu,
to je znacilo njihovo razresenje. Odmah smo reagovali na takvu neustavnu
odluku, ali se ona sprovela. U tom sprovodjenju razreseno je otprilike
60 sudija, medju njima i Murat Baltic iz Sjenice i sudija Marjanovic iz
Leskovca. Otprilike mesec dana pre naseg razresenja, probe radi, predsednik
Vrhovnog suda Balsa Govedarica sazvao je Opstu sednicu na kojoj je trebalo
da bude razresen jedan sudija iz Guce. Kao razlog njegovog otpustanja navedena
je nestrucnost. Naravno da njima nije bilo stalo do tog sudije i njegove
strucnosti, naprotiv, htelo se da se isproba dokle ide trpeljivost sudija.
Ja sam bio protiv razresenja. Mnoge sudije su me podrzale da sam i sâm
bio iznenadjen. Govedarica je izgubio i tada je shvatio da za razresenje
sudija po nalogu izvrsne vlasti ne sme vise zakazivati opstu sednicu jer
mu ona nece dati potrebnu podrsku za moje razresenje. Tada je ponizen Vrhovni
sud, jer je razresenje izglasala Skupstina, bas kao sto je dvaput ponizen
i prilikom prekrajanja izbornih rezultata. Prvi put, kada je presudio da
kradje nije bilo, zbog cega sam se sa grupom sudija pobunio, a drugi put
kada je Milosevic lex specialisom priznao da je kradje na izborima bilo
i da je Vrhovni sud pogresno presudio. Vrhovni sud je dakle dobio samar
od izvrsne vlasti na najgori moguci nacin. Umesto da se Vrhovni sud opameti
i ne cini greske, on je opet napravio istu gresku. Drustvo sudija je prozvalo
Vrhovni sud da se izjasni o nasem razresenju, ne zbog mene ili drugih razresenih
sudija, vec zbog postovanja principa nezavisnosti sudske vlasti i njene
jednakosti sa ostalim dvema vrstama vlasti. Vrhovni sud i dalje cuti. Govedarica
je prosto uputio pismo Skupstini, a ona nas je razresila na potpuno neustavan
nacin. Kad sve to znamo tesko je govoriti o problemu nezavisnosti sudstva.
Nezavisnosti naprosto nema, pa onda kad nje nema, nema ni problema. Malo
je pretenciozno govoriti o nezavisnom sudstvu. Tek kada ono prodje cistiliste
i ako ga prezivi, onda cemo biti svedoci procesa nastajanja pravog nezavisnog
sudstva. Pogresan je cak i izraz nezavisno jer ono po definiciji mora biti
nezavisno. Mi smo daleko od takvog suda, ali moramo, naravno, stalno ciniti
napore da svi konacno shvate o cemu se tu zapravo radi, kako bi sud izlecio
svoje bolesti.
Traziti put ka nezavisnosti sudstva Nebojsa Popov: Ali, svakako treba traziti put ka nezavisnosti
sudstva. Mi imamo puno razumevanje za sudije zrtve represije rezima, ali
nas pre svega zanima problem nezavisnosti sudstva, odnosno borba samih
sudija usmerena ka tom cilju. Nije dovoljno samo znati sta radi rezim vec
znati nesto i o nasoj kulturnoj, politickoj i sudskoj tradiciji koja nije
jednoznacna. Mi ne mozemo da zaobidjemo ni skolovanje pravnika, u koje
ubrajam i sebe. Ucili smo od najboljih profesora Pravnog fakulteta da je
drzava monopol na fizicko nasilje a pravo volja vladajuce klase pretocena
u zakone. Republika je nedavno objavila tekst uglednog srpskog pravnika
s kraja dvadesetih godina na temu nezavisnosti suda i profesionalne odgovornosti
sudija. Tu se jasno izlazu osobine koje sudija mora posedovati i sta on
sme i mora ciniti kako bi odoleo pritiscima i casno vrsio svoju funkciju.
U nase opstinske sudove dolaze partijski obojeni ljudi, a prave sudije beze iz struke, jer ne mogu vise da se nose sa ovakvim nacinom rada, sa ovakvim nacinom zivljenja. Kad sam pomenula zivljenje, odmah sam pomislila i na uzasno los materijalni polozaj sudija pa je razumljivo da nase sudstvo ostaje bez istinski strucnog kadra. Vida Skero
Uzurpacije, naravno, leze u osnovi sistema u kojem zivimo, jer ako pogledamo
istini u oci razumecemo da mi nemamo ni istorijsku ni kulturnu tradiciju
postovanja ljudskih prava i sloboda. Poenta je, medjutim, kako izaci iz
tog kruga, ko, kako i kakvom saradnjom, i sa kim na kraju krajeva saradjivati
da bi se mogla pokrenuti tako ozbiljna pitanja kao sto su pitanja slobode
misli i izrazavanja, sloboda informisanja, autonomija univerziteta i naravno
nezavisnost sudstva. Drugim recima, iznaci puteve koji vode ostvarenju
tog cilja.
Sudije i »kadrovi« Vida Skero: Glavni izvor ovih problema koji su nastali u pogledu nezavisnosti sudstva je manje pravne, a vise socioloske prirode. Jer covek je onaj koji ce suditi, koji ima ili nema osecaj za pravdu, koji je savestan ili manje savestan, castan ili necastan. Odavno sam, naime, otkako je problem uplitanja dnevne politike u sudske presude intenziviran, napravila podelu sudija na sudije i kadrove. Sudije su ljudi koji se sudjenjem bave u vidu zanata i imaju svoju odgovornost i savest, a kadrovi sude poslednjih nekoliko godina i ocito ne poseduju ove dve osobine. Nazalost, sve je vise kadrova, a sve manje sudija. Sudije se danas biraju, to treba otvoreno reci, po ideoloskom kriterijumu: tri partije na vlasti imaju svoje odbore za pravosudje i oni imenuju sudije. Stavise, sada se cak ni imena naimenovanih sudija ne objavljuju pa oni to saznaju iz dnevnih novina. Partije na vlasti biraju sudije, a Skupstina samo formalizuje taj izbor. Tako dolazimo do tzv. negativne selekcije kadrova i, razumljivo, kvalitet sudjenja opada. To su uglavnom ne bas preterano strucni ljudi, ali su poslusni, oni su, posto ih je postavila vlast, zavisnici od te vlasti. Cak i kad bi danas, kao nekim carobnim stapicem, mogli da sudstvo vratimo u normalne vode kao sto je ono u demokratskim zemljama, mi bismo se suocili sa tuznom istinom da imamo lose sudstvo jer je vecina sudija nestrucna, a povrh toga tesko bi svoju psihu oslobodili podanickog, poslusnickog mentaliteta. Gubi se sve vise pravo na prirodnog sudiju. Naime, predmeti se ne dodeljuju po ustaljenom redu, vec se od strane predsednika suda pojedini predmeti dodeljuju odredjenim sudijama za koje se zna kako ce presuditi. Govorim iz iskustva koje imam u mom opstinskom sudu. Kako izaci iz toga? Tesko je reci jer sudije, na svojim kolegijumima gde bi imale pravo da nesto kazu u tom smislu, cute jer se boje. Nijedan sud nije trazio zakazivanje kolegijuma da bi se ukazalo da je neki postupak krsen. Videli smo da se to pravo odrice cak i Vrhovnom sudu. Sudije su ponizene, prestrasene, mnogi odlaze iz profesije i verujte da ne vidim izlaz iz te situacije. Nebojsa Popov: Naravno, problem je psiholoske, socioloske i politicke prirode, ali ne mozemo zaobici ustavne i zakonske norme koje postoje ili koje bi omogucile da se pravo sprovodi. Voleo bih da danas malo razmotrimo i stanje propisa, zakona, da li oni omogucuju da se nadje izlaz. Ljudska i pravna hipokrizija Bozo Prelevic: Nisam siguran u hronoloski red stvari: da li je
prvo doslo do promene propisa pa onda do kretanja u ambis ili su dosli
kadrovi pa promenili propise. Meni se cini verovatnijim ovo drugo. Pravosudje
se nalazi u katastrofalnoj situaciji, ali ono jos nije dostiglo kulminaciju
kraha, naime jos, nazalost, ima prostora za padanje u ambis beznadja i
ljudske i pravne hipokrizije. Nezavisnost sudstva se moze ostvariti pod
uslovom da neko to zeli: gradjani i rezim. Rezim to ocito ne zeli, a gradjani
se uopste ne bore, ostaju pasivni bas kao sto su to i u drugim oblastima.
To je glavni problem i glavna nevolja koja nas je zadesila. Naravno, ne
moze se govoriti o zavisnosti sudstva u celini jer ima i postenih i savesnih
sudija. Stavise, smatram da preovladjuju sudije, a ne »kadrovi«.
Medjutim, postoje zavisni predsednici sudova ili »kadrovi«
na mestima predsednika sudova koji imaju velika ovlascenja narocito kad
se radi o predmetima politicke prirode. Onda oni vrlo selektivno te predmete
dodeljuju onom manjem broju sudija–kadrova, da iskoristim terminologiju
koleginice Petrovic. Da bih vam ilustrovao kakvu moc ima od rezima zavisni
predsednik suda, reci cu da je, ne samo kod moje smene vec uopste, dovoljno
da nista ne izjavite u politickom smislu, da ne ukazete cak ni na slabosti
pravosudja na sta kao sudija i kao covek imate pravo, vec samo da ste formalni
clan Drustva sudija Srbije pa da vas predsednik razresi. Da li mozete da
zamislite nesto gore od ovoga? Ne, naprosto ovde je zasad nemoguce uspostaviti
normalan rad sudija, obezbediti nezavisno sudstvo u odnosu na politiku,
u odnosu na centre moci.
Da li je stanje u drzavi posledica losih propisa ili nepostovanja relativno korektnih propisa i zakona? Ja mislim da je u pitanju ovo drugo. Kako to da Slovenija sa istim propisima iz 1990. godine danas ima daleko najrazvijeniju privredu nego mnoge zemlje bivse SFRJ? A mi imamo pravi sunovrat? Nije dakle problem u losim zakonima koliko u njihovom nepostovanju i zloupotrebi u politicke i partijske svrhe. Danas mnogi veruju da ce donosenje novog krivicnog zakona mnogo toga promeniti u toj oblasti. Da, ako bi se taj zakon ispostovao. Uzmite na primer vrlo korektan clan naseg krivicnog zakona da policija ne sme uhapsenog drzati vise od dva dana, sto je u Evropi ocenjeno kao vrlo solidan clan. Ali, vredi li to nesto kad je u praksi policija omnipotentna pa drzi uhapsenog po svojoj volji, odnosno volji onoga ko joj je hapsenje naredio? Bozo Prelevic
Ko su ti centri moci svejedno je za nas sudije: da li je to rezim ili neko drugi, SDB na primer, tek izvesno je, ti centri moci ne samo da postoje, nego direktno uplivisu u nas rad. Iskreno receno, ne verujem da u ovom trenutku bez promene sadasnjeg rezima moze doci do kvalitetnijeg pomaka u tom smislu. Ipak, gde je put? Rekao bih u dvema stvarima: u istinskoj edukaciji sudija u tzv. obuci kadrova, ali onih pravih a ne postavljenih od strane izvrsne vlasti, i u formiranju javnosti, kritickog javnog mnenja kojeg mi, kao drustvo, kao drzava, kao gradjani, do danas nismo uspostavili. Samo ne zaboravimo: obe stvari su dugorocna investicija, one zahtevaju rad i vreme. Nije slucajno da rezim gusi javnu rec famoznim Zakonom o informisanju. Svesno je napravljen jedan cep koji valja izbiti na pravi nacin kako bismo dosli do cilja. Proci ce bojim se mnoge godine dok ne ostvarimo taj cilj: stvarno nezavisno sudstvo. Partijski obojene sudije Gordana Mihailovic: Bojim se da mozda i necu moci da dam potpuni
odgovor na danasnju temu jer sam sudija prakticar i ne bavim se teorijskim
aspektom prava. No, pokusacu da iz svog ugla i iskustva koje imam kao dugogodisnji
sudija dam svoj doprinos danasnjem razgovoru.
Izmestena moc sudova Slobodan Vucetic: Culi smo dosta zanimljivih ocena o stanju u sudstvu koje je nezadovoljavajuce. Razloge za to ne treba traziti u samom sudstvu i onaj ko bi to pokusao napravio bi krupnu gresku sa stanovista celine naseg drustvenog sistema, nasih politickih, ekonomskih, socioloskih i drugih odnosa. Razgovor o nezavisnom sudstvu ili o kvalitetu sudstva ne moze se nikako odvojiti od stanja i kvaliteta tih odnosa, jer su oni njegova pretpostavka. Na kraju krajeva i sama definicija pravne drzave, preuzeta iz nemacke pravne skole glasi: to je drzava u kojoj su drzavni organi, izvrsni i sudski, vezani ustavom i zakonom koliko i gradjani. Mi nemamo elementarnu pretpostavku za to jer mi nemamo situaciju koja moze da se tako makar opise jer ne samo sudstvo vec ni gradjani ne uzivaju osnovna prava. Mi, uostalom, imamo podelu gradjana na povlascene i one koji to nisu, na »patriote« i »izdajnike«, a drzavni organi, pre svega izvrsna vlast, nisu vezani ustavom. Problem sudstva se nalazi u domenu zdravlja celog drustva. Nase drustvo je obolelo od teske bolesti pa zato ni sudstvo kao njegov bitan segment ne moze biti zdravo, mada, ubedjen sam, ono je znatno zdravije od ostale dve vrste vlasti: izvrsne i zakonodavne. Ovde dve vlasti se konstituisu kao cisto politicke vlasti i bore se za politicke interese, dok je sudska vlast po prirodi stvari nepoliticka i ravna se iskljucivo po ustavu i zakonu. Ali u mnogim drustvima, pa i nasem, sudstvo uvek deli sudbinu ove dve vrste politicke vlasti. Od njihovog karaktera zapravo zavisi kakva ce biti sudska vlast. Sto su one demokratskije, sudska vlast ce imati vise prostora da nesmetano i autonomno obavlja svoju delatnost i stavise da kontrolise funkcionisanje ove dve politicke vlasti. Ustavni sud moze da ukine svaki zakon koji donese zakonodavni organ, svaku uredbu vlade kao predstavnika izvrsne vlasti, ako smatra da oni nisu u skladu sa ustavom. Ovlascenja Ustavnog suda su, dakle, velika. Ali nas Ustavni sud ne vrsi svoju funkciju jer je postao servis politicke vrhuske. Vrhovni sud Srbije osim sto sudi po presudama nizih sudova i donosi konacnu presudu, ima ovlascenje da ocenjuje zakonitost konacnih upravnih akata drzavnih organa: skupstine i ministarstava. Ali, nije problem naseg drustva u propisima, to se bar lako moze dokazati.
Uostalom, nije li nedavna smena sudija Vrhovnog suda izvedena protivno
i mimo propisa? Problem je mnogo dublji i temelji se na politickoj, ekonomskoj,
socijalnoj i vrednosnoj razorenosti naseg drustva i svih njegovih institucija,
pa dakako i sudova. Moc sudova je potpuno izmestena iz okvira pravnog sistema
i nalazi se u vrhovima dve najmocnije politicke partije na vlasti. Kod
nas je napravljena svojevrsna simbioza izmedju vlasti i novca i time je
unistena drzava. Nigde u svetu zakonom nije dozvoljeno da ministri istovremeno
budu i direktori velikih privrednih preduzeca, to cak nije bilo dozvoljeno
ni u komunistickoj Jugoslaviji. Neko je mogao biti clan Centralnog komiteta
ali nije istovremeno mogao biti direktor preduzeca ili clan izvrsnog veca.
Tako su se stvorili neformalni centri moci koji su potpuno nevidljivi i
neodgovorni mada mi svi znamo gde su. S druge strane, nedostatak pravne
tradicije makar od 1945. godine je nesto sto je konstanta naseg politickog
i pravnog zivota. Nasa drzava je i dalje ostala partijska drzava, samo
prikrivena plastom visepartizma i toboznje parlamentarne demokratije. Dakle,
i tu je ocuvan taj negativan kontinuitet.
Sudije se biraju po politickom diktatu, pokrecu se krivicni postupci protiv politickih protivnika onda kada rezim smatra da je ugrozen, tako se, na primer, ekspresno sudi Zoranu Djindjicu, a ne moze da se pokrene krivicni postupak vec sedam godina zbog bukvalnog masakriranja Danice i Vuka Draskovica u pritvoru ili nekaznjene kradje izbora kao sto je to bio slucaj 1996. godine, i slicno. Od drzave nista nije ostalo, ona je potpuno srusena i njome neodgovorno, na stetu celog naroda, upravlja jedan bogati osioni sloj ljudi, koji se svesno izolovao od sveta i koji unutra radi sta hoce, sireci represiju prema svemu sto moze da ugrozi njihovu vlast, njihov opstanak. Slobodan Vucetic
Parlament je jedno par excellence drzavno ali i politicko telo i ono moze
da, koristeci stranacku vecinu ili stranacke dogovore unutar sadasnje koalicije,
formira izvesne kvote po principu zastupljenosti u parlamentu (sto se zapravo
i dogadja) i na taj nacin dolazi do zloupotrebe zakonodavne vlasti na racun
sudske. Trebalo bi, prema mom uverenju, pripremiti model zakona o izboru
sudija od strane Visokog sudskog saveta koji bi, kao u Italiji i nekim
drugim evropskim zemljama, predlagao i birao sudije.
Jer izbor sudija se ne sme poveriti ljudima iz partijskih odbora ili skupstinskih odbora za pravosudje koji su zapravo sastavljeni po principu srazmernog broja poslanika. Ne sme se clanovima takvih odbora poveriti predlaganje tako vaznog pitanja kao sto je izbor sudija kako nizih tako i visih pa i Vrhovnog suda. Jasno je da je za politicku vlast kontrola nad sudstvom pozeljna kategorija, bas kao sto je i kontrola nad bankama, vojskom i policijom, sto zajedno sa sudstvom cini kompletnu vlast! Dalje, neophodno je u tom buducem modelu zakona predvideti sudijski imunitet. On je danas nedovoljan i nije izjednacen sa imunitetom predstavnika ostalih dveju grana vlasti, zakonodavne i izvrsne. Imunitet bi morao biti potpun kako bi se sudijama obezbedili neophodni uslovi za nesmetan i miran rad, bez pritiska i zastrasivanja od strane drugih dveju politickih vlasti. Zatim, kod eventualne ustavne reforme i pravljenja modela zakona o sudovima, svakako treba imati u vidu i cinjenicu da je jako prenaglasena uloga Ministarstva pravde, koje je organ pravosudne uprave, ali on prema Zakonu o sudovima bitno utice na kriterijume za izbor sudija, za broj sudija, za pripravnike, za plate, za norme koje sudija godisnje mora da obavi, sto je skandalozno. Ministarstvo cak odredjuje i sudski poslovnik. To je kao kad bi Vrhovni sud propisivao poslovnik o radu Narodne skupstine! Takodje, u sledecoj ustavnoj reformi mora se povesti racuna i o finansiranju
sudstva iz sudskog budzeta. U okviru drzavnog budzeta trebalo bi formirati
autonomni sudski budzet iz sudskih taksa, dabome, ali koje ne bi bile tako
drasticne kao sto su danas i koje ne bi tako surovo globile gradjane, iz
kojeg bi se ono finansiralo. Na taj nacin bi o svom materijalnom polozaju
odlucivale sudije, odnosno sudska, a ne izvrsna vlast. Uzmite samo neresena
stambena pitanja sudija kao izvor korupcije: mnogo sudija nije to pitanje
resilo na zadovoljavajuci nacin jer ono direktno zavisi od drzavnog budzeta
kojim raspolaze izvrsna vlast, pa prema tome vec samim tim ne samo da nema
ravnopravnosti dveju vlasti, nego je sudska u direktnoj zavisnosti od izvrsne,
a cim od nekoga materijalno zavisite onda ste, naravno, podlozni ne samo
njegovom uticaju nego i njegovim zeljama. Mnoge mlade sudije ce biti, najblaze
receno, »kooperativne« u odnosu na predsednike sudova koji
odlucuju o ovom vaznom problemu. Sudije Prvog opstinskog suda, koje su
sudile u predmetu oko kradje glasova na izborima 1996. godine, resile su
svoje stambeno pitanje iako su mnogi medju njima mladi ljudi. Suprotan
primer imate u jednom drugom sudu gde se tridesetak mladih sudija uclanilo
u Drustvo sudija. Ne postoje kriterijumi koji na objektiviziran nacin coveku
koji je profesionalno vezan iskljucivo za sud (on ne moze biti direktor
neke firme, niti clan upravnog odbora nekog privrednog giganta ili banke
kao mnogi Marjanovicevi ministri) mogu da rese nesto najosnovnije: stambeno
pitanje. Trebalo bi takodje usvojiti vec sada jednu prelaznu ustavnu normu
za ponovni izbor svih sudija, jer je 1991. godine 900 kvalitetnih sudija
prosto pobeglo zbog ocajnih materijalnih uslova, a na njihova mesta su
dosli poslusnici–nestrucni ljudi. Oni su nekompetentni, to su pravni referenti
mnogih firmi koji jedva znaju da citaju zakon, a kamoli da sude po njemu.
I advokatura ugrozena Gradimir Nalic: Posle intervencije gospodina Popova u smislu
definisanja onoga sto ne valja u zakonima i propisima, kako bi se krenulo
put nezavisnog sudstva, mislim da je gospodin Vucetic vrlo iscrpno izneo
najvaznije elemente onoga sto treba menjati. Funkcija tuzioca je sada,
na primer, pripala nekim organima i pojedincima van pravosudja. Kao glavni
eksponenti tih novih centara moci, barem kada je o tuzilastvu rec, javlja
se drzavna agencija Tanjug i druge organizacije kao na primer Patriotski
savez Jugoslavije. Za krivicno delo sirenja laznih vesti, koje je medju
pravnicima popularno nazvano »mala sto tridesetrojka«, cime
se aludira na nekadasnji clan zakona koji je regulisao tu materiju, tuzi
vas na primer Tanjug! Ta novinska agencija cak zna da ce sudjenje biti
na primer sedmog marta, zna cak i ime sudije i tako dalje. U nepristrasnom
i autonomnom pravosudju toga ne bi smelo da bude. U pogledu »sirenja
laznih vesti« sada se redovni sudovi stavljaju u ulogu sudija za
prekrsaje, jer ono sto je Zakon o informisanju za nezavisno novinarstvo,
to je »sirenje laznih vesti« za politicara koji ne pripada
rezimu. Mi se borimo za ukidanje tog clana zakona jer je on neustavan:
cl. 48 Ustava, naime, kaze da svako ima pravo na javnu kritiku rada drzavnih
organa. Moramo se stoga zapitati imamo li mi kao gradjani pravnu zastitu.
Uostalom, u pitanju je i druga vrsta opasnosti po bezbednost gradjana:
kriminalna ubistva povezana sa politickom oligarhijom, dogadjaj na lazarevackom
drumu, ubistva najvisih funkcionera – sve nam to ukazuje da mi te zastite
nemamo, jer niko ne obavlja savesno i posteno svoj posao: ni sudovi, ni
policija, ni drzavni organi. Ali, svi moramo da shvatimo da u jednom nasilnickom
sistemu ne moze da funkcionise prosveta, nauka, ekonomija, pa ni sudstvo,
jer zaista se kod nas radi o nasilnistvu i bezakonju koje sprovodi sadasnji
rezim.
Novi predlozi zakonskih resenja Zoran Ivosevic: Nisam mislio da se ponovo javljam za rec, ali
me je na to podstaklo izlaganje kolege Vucetica. On je, naime, vec izlozio
neke elemente buducih promena u ustavnim resenjima, odnosno naceo je temu
postojeci propisi versus zeljeni pravni propisi. Ja sam o tome nameravao
da govorim, a i govoricu u Kikindi 11. marta, na sednici Gradjanskog parlamenta
Srbije. Sada bih samo hteo ukratko da kazem da Centar za unapredjenje pravnih
studija (CUPS) pravi dva projekta zakona o sudovima, u kojima i ja aktivno
ucestvujem: jedan, prilagodjen odredbama postojeceg Ustava Srbije, i drugi,
projekat za jedan sasvim novi ustav po standardima Evropske unije. Detaljnije
cu o tome izlagati u Kikindi. Imao bih u tom smislu jedan predlog: naime,
Republika bi mozda mogla da u jednom od svojih narednih brojeva objavi
ova dva modela kako bi citaoci imali prilike da se uvere u njihov kvalitet.
Slazem se da treba raditi na promeni sadasnjeg zakona o sudovima jer ovo danas, kao advokat, usudjujem se da kazem, gotovo da nije sud. Sto rece okrivljeni Alija Halilovic u jednom krivicnom postupku: nit sam ja kriv, nit je ovo sud, nit je ovo sudija! Sudski centar moci se odavno pomerio ka nekom drugom centru. Gradimir Nalic
Nebojsa Popov: Hvala svim ucesnicima u danasnjem razgovoru. Zakljucci
koji bi mogli da slede jesu da smo razmenili misljenja o problemu nezavisnosti
sudstva i da je svako od nas, koristeci svoje teorijsko i prakticno iskustvo,
shvatio da u partijskoj drzavi nema nezavisnosti sudske funkcije. Isto
tako se suocavamo sa nasiljem i gazenjem ustava i zakona od strane rezima
pa imamo i neku vrstu totalitarnog pluralizma sa manjom ili vecom korupcijom
svih drustvenih slojeva usled rastuce bede, siromastva, nezaposlenosti,
straha od gubitka posla, zastrasivanja i drugih oblika nasilja.
Izvinjavam se sto sam zakasnio, odnosno sto sam dosao u momentu kada vec svodite zakljucke ove zanimljive teme o kojoj ste danas razgovarali. Ne bih zeleo da oduzimam vreme, ali bih rekao samo jednu vrlo interesantnu stvar. Naime, pristao sam da budem clan tzv. radne grupe za izradu novog zakona o krivicnom postupku. Savezni ministar pravde koji je iz radikalskih redova, na jedan vrlo korektan nacin prisao je tom projektu. Dao nam je odresene ruke i rekao da zeli jedan dobar, evropski zakon. Moram da priznam da sam i sam time bio veoma iznenadjen. Mi smo napravili solidan predlog zakona o krivicnom postupku, i ako u takvom obliku bude definitivno usvojen, onda cemo mi imati jedan stvarno moderan evropski zakon. Eto neka i ovaj mali isecak iz mog trenutnog angazmana na projektu na kojem radim bude doprinos vasoj danasnjoj diskusiji. Momcilo Grubac
Ali, naravno, i to treba posebno podvuci, moramo iznalaziti puteve i nacine
za izlaz iz krize, a narocito put kojim valja ici u pogledu uspostavljanja
nezavisnosti sudske vlasti u odnosu na zakonodavnu i izvrsnu. Da nije bas
sve tako crno, da ima malo i beloga, jasno pokazuje otpor sudija Vrhovnog
suda od 1996. godine naovamo, kao i brojnih drugih sudija nizih sudova
koji nisu prihvatili politicki diktat. Takodje, posebno znacajnu etapu
na tom teskom i mukotrpnom putu do autonomnosti sudova predstavlja i Drustvo
sudija koje je formirano upravo sa tim ciljem: da se izbori za samostalnost
sudija za casno vrsenje te funkcije na osnovu ustava i zakona, kao i za
bolji materijalni status sudija i njihov opsti dignitet. Taj put, uvereni
smo, vodi istom cilju i kada se radi o promeni neustavnih i skandaloznih
Zakona o javnom informisanju i Zakona o univerzitetu. U tom smislu gledamo
i na predlog dr Ivosevica da Republika objavi ne samo razgovore na tu temu
vec i nesto vise. Ali mi smo vec ranije planirali da objavimo mozda bas
u izdanju Gradjanskog parlamenta sva tri modela novih predloga zakona o
javnom informisanju, zakona o univerzitetu i zakona o sudovima kao kljucnih
zakona koji regulisu vaznu materiju vezanu za demokratski preobrazaj drustva.
Iskreno receno, ako ova tri losa postojeca zakona zajednickim naporima
celog drustva i svih demokratskih snaga ne zamenimo novim, onda od korenitih
promena nema nista. Danasnji razgovor cemo nastaviti u Kikindi 11. marta
na sednici Gradjanskog parlamenta Srbije, verujem, u istom sastavu. Tu
bi trebalo da sagledamo mogucnosti na koji nacin promene ustavnih i zakonskih
propisa mogu dovesti do ozbiljnih promena u ovim trima oblastima. U svemu
tome mi zelimo da posredujemo, svesni da je put tezak, ali nam nista drugo
ne preostaje.
Pripremio Z. M. |
|
|
© 1996 - 2000 Republika & Yurope - Sva prava zadrzana | Posaljite nam vas komentar |